Kosmos

Zagadkowa Ceres

Dzięki sondzie Dawn okrążającej od niemal roku niezwykłą planetę karłowatą pojawiły się nowe dane o pochodzeniu Ceres.

Misja Dawn zaczyna kolejny, fascynujący okres badań. Po dokładnym zbadaniu w 2011 i 2012 r. planetoidy Westa, próbnik w marcu 2015 r. dotarł do planety karłowatej Ceres i rozpoczął jej okrążanie, stopniowo zbliżając się do powierzchni planetki. Właśnie zaczął wysyłać jej obrazy (najlepszej docelowej jakości). Zdjęcia zostały wykonane w grudniu ub.r. z wysokości około 385 km – na tak niskiej orbicie Dawn znalazła się po raz pierwszy i ma na niej pozostać do końca misji. Parametry techniczne kamery sondy umożliwiły osiągnięcie rozdzielczości, w której jednemu pikselowi obrazu odpowiada 35 m w terenie.

Na przesłanych na Ziemię obrazach widać rowy, które mogły się utworzyć podczas upadku mniejszych ciał na niemal tysiąckilometrową planetkę. Badacze uważają, że część tych struktur powstała również wskutek procesów tektonicznych na Ceres, kurczenia się planety i innych zjawisk wywołujących napięcia skorupy (świadczy to o skomplikowanej budowie wnętrza Ceres).

Wiedza i Życie 2/2016 (974) z dnia 01.02.2016; Obiekty dziwne i ciekawe; s. 78