Zniszczona antena: Przez dziury w czaszy radioteleskopu Arecibo, który uległ awarii pod koniec 2020 roku, widać rośliny. Zniszczona antena: Przez dziury w czaszy radioteleskopu Arecibo, który uległ awarii pod koniec 2020 roku, widać rośliny. Cavan Images/Alamy Stock Photo

Groźne planetoidy: Kiedy Arecibo przestało działać, arsenał ochrony planetarnej uległ ograniczeniu

Rankiem 15 lutego 2013 roku planetoida o wielkości domu weszła w atmosferę ziemską i eksplodowała nad Czelabińskiem w Rosji. Wydarzenie to zwróciło uwagę na niebezpieczeństwa nadciągające z kosmosu.Alex Alishevskikh (https://photos.cyberborean.org/featured/2013-chelyabinsk-meteor-trail) Rankiem 15 lutego 2013 roku planetoida o wielkości domu weszła w atmosferę ziemską i eksplodowała nad Czelabińskiem w Rosji. Wydarzenie to zwróciło uwagę na niebezpieczeństwa nadciągające z kosmosu.
Naukowcy właśnie stracili jedno z najlepszych urządzeń do wykrywania potencjalnie niebezpiecznych planetoid. Stany Zjednoczone i inne kraje szacują ryzyko, organizują burze mózgów i przygotowują plany na przyszłość.

W ciągu pierwszych kilku sekund filmu z 1 grudnia 2020 roku pokazującego radioteleskop w Arecibo wszystko wygląda normalnie. Wprawdzie w sierpniu i w listopadzie zerwały się kable i uszkodziły szeroką na 300 m antenę, a National Science Foundation planowała już wycofanie z eksploatacji tego instrumentu, który zaczął skanować niebo w 1963 roku, więc perspektywy dla radioteleskopu nie były świetlane. Ale jednak pozostawał na miejscu.

To wszystko zmieniło się tuż przed godziną 8 rano, gdy z jednej z wież oderwał się drobny fragment.

Świat Nauki 7.2021 (300359) z dnia 01.07.2021; Planetologia; s. 28