Ogniskowanie: Dwa zdjęcia planety Neptun wykonane przez Bardzo Duży Teleskop – jedno przed włączeniem układu optyki adaptacyjnej, a drugie po – pokazują możliwości, jakie daje ta technika. Ogniskowanie: Dwa zdjęcia planety Neptun wykonane przez Bardzo Duży Teleskop – jedno przed włączeniem układu optyki adaptacyjnej, a drugie po – pokazują możliwości, jakie daje ta technika. P. Weilbacher (AIP) and ESO

Ostrzej widzieć

Narzędzie stworzone dla astronomii znajduje zastosowanie w walce z kosmicznymi śmieciami i kryptografii kwantowej

Dla astronomów jest to moment magiczny: patrzysz w monitor, a rozmyty obraz kosmicznego obiektu wyostrza się, odsłaniając coraz to nowe szczegóły. Nazywamy to „zamknięciem pętli” w odniesieniu do pętli optyki adaptacyjnej, narzędzia, które umożliwia teleskopom korygowanie rozmycia spowodowanego turbulencjami w atmosferze. Optyka adaptacyjna zasadniczo eliminuje migotanie gwiazdy, usuwając wpływ powietrza znajdującego się między nami a kosmosem, dzięki czemu z rozmazanego widoku powstaje wyraźny obraz.

Świat Nauki 6.2021 (300358) z dnia 01.06.2021; Astronomia; s. 40