Ilustracja Martin Gee
Kosmos

Zachowajmy nocne niebo

Ronald Drimmel jest astronomem z USA, który obecnie mieszka we Włoszech i pracuje w Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF).Nick Higgins Ronald Drimmel jest astronomem z USA, który obecnie mieszka we Włoszech i pracuje w Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF).
Tysiące nowych satelitów mogą zrujnować widok, który przez całą historię inspirował i łączył ze sobą miliardy ludzi

Firma SpaceX wystrzeliła już setki satelitów Starlink, a planuje umieścić na orbitach wokółziemskich jeszcze 42 tys. kolejnych. Ich zadaniem jest dostarczenie szybkiego Internetu miliardom ludzi. Cel ten jest ważny i godzien pochwały, ale niesie ze sobą spore koszty. Pierwsze satelity, wysłane w ubiegłym roku, odbijają światło słoneczne i są jaśniejsze od 99% z około 5 tys. innych satelitów krążących obecnie wokół Ziemi. Tak wielki przyrost jest niekorzystny dla astronomii: tuż przed wschodem Słońca lub tuż po jego zachodzie, gdy satelity Starlink będą najmocniej oświetlone, będzie istniało całkiem spore prawdopodobieństwo, że któryś z nich wejdzie w pole widzenia teleskopu i zrujnuje obserwacje.

Świat Nauki 07.2020 (300347) z dnia 01.07.2020; Forum. Komentarze ekspertów; s. 20