Przewidywana przyszłość: na ilustracji pokazano, jak Droga Mleczna zderzająca się z Galaktyką Andromedy mogłaby wyglądać z Plutona, który wraz z Układem Słonecznym zostanie wyrzucony na obrzeża nowo powstającej galaktyki. Przewidywana przyszłość: na ilustracji pokazano, jak Droga Mleczna zderzająca się z Galaktyką Andromedy mogłaby wyglądać z Plutona, który wraz z Układem Słonecznym zostanie wyrzucony na obrzeża nowo powstającej galaktyki. Ilustracja Ron Miller

Nowe teleskopy naświetlają narodziny i śmierć galaktyk

Sekwencja łączenia
Pewnego dnia grawitacja połączy naszą Drogę Mleczną z sąsiadującą z nią galaktyką spiralną, Andromedą. Kolizja, która będzie trwać kilka miliardów lat, nie zaszkodzi większości gwiazd i planet z obu galaktyk, gdyż odległości między nimi są zbyt duże, aby obiekty te weszły ze sobą w kontakt; po połączeniu się ciał znajdą się jednak w zupełnie nowych miejscach. Otrzymana za pomocą symulacji komputerowej sekwencja pokazuje przewidywany przebieg wydarzeń, których końcowe etapy rozpoczną się za cztery miliardy lat. Symulacja, oparta na obserwacjach ruchu Andromedy przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a, pokazuje, że finalnym efektem nie będzie spirala, ale podłużna galaktyka „eliptyczna”. Sekwencja łączenia Pewnego dnia grawitacja połączy naszą Drogę Mleczną z sąsiadującą z nią galaktyką spiralną, Andromedą. Kolizja, która będzie trwać kilka miliardów lat, nie zaszkodzi większości gwiazd i planet z obu galaktyk, gdyż odległości między nimi są zbyt duże, aby obiekty te weszły ze sobą w kontakt; po połączeniu się ciał znajdą się jednak w zupełnie nowych miejscach. Otrzymana za pomocą symulacji komputerowej sekwencja pokazuje przewidywany przebieg wydarzeń, których końcowe etapy rozpoczną się za cztery miliardy lat. Symulacja, oparta na obserwacjach ruchu Andromedy przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a, pokazuje, że finalnym efektem nie będzie spirala, ale podłużna galaktyka „eliptyczna”.
Badając karambole odległych układów gwiezdnych, zobaczymy przyszłość naszego Układu Słonecznego.

Za jakieś pięć miliardów lat, kiedy Słońce stanie się czerwonym olbrzymem o średnicy zbliżonej do średnicy ziemskiej orbity, nasza Galaktyka zderzy się ze swoją najbliższą dużą sąsiadką, Galaktyką Andromedy. Gdy grawitacja doprowadzi parę do bliskiego spotkania, gwiazdy zostaną wyrwane z orbit, tworząc spektakularne warkocze, a gaz i pył ulegną przemieszczeniu w kierunku zbliżających się do siebie jąder. Wspaniałe, wielkie struktury spiralne, które istnieją od prawie trzech czwartych wieku Wszechświata, zostaną całkowicie zniszczone.

Świat Nauki 1.2022 (300365) z dnia 01.01.2022; Astronomia; s. 26