„Stanowisko” archeologiczne w kosmosie zaznaczone żółtą taśmą. „Stanowisko” archeologiczne w kosmosie zaznaczone żółtą taśmą. NASA, International Space Station Archaeological Project

Archeologia ujawnia nawyki astronautów

Codziennie fotografowano stanowisko pracy, kuchnię i ścianę naprzeciw toalety w amerykańskiej części Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. To może pomóc w lepszym projektowaniu przyszłych statków kosmicznych. Ale nie tylko.

Pewnego styczniowego dnia 2022 roku Kayla Barron, astronautka NASA uczestnicząca w misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wpłynęła do jednego z modułów z rolką żółtej taśmy w ręku, aby wykonać zaskakujące zadanie: oznaczyć pierwsze z sześciu stanowisk planowanych badań archeologicznych.

Jej pracę obserwowało z Ziemi dwoje archeologów, Alice Gorman z Flinders University w Australii i Justin Walsh z Chapman University w Kalifornii, którzy byli gotowi służyć radą. Badacze wcześniej obejrzeli z uwagą dostępne nagrania wideo, starając się poznać zwyczaje astronautów, ale dopiero rozpoczęcie Sampling Quadrangle Assemblages Research Experiment, w skrócie SQuARE, oznaczało start prawdziwych „wykopalisk”.

Świat Nauki 6.2022 (300370) z dnia 01.06.2022; Skaner; s. 16