Masywna gromada galaktyk macsj0717.5+3745: Badania takich gromad i innych dużych struktur kosmicznych ujawniają niepokojące niespójności w naszych założeniach dotyczących Wszechświata. Masywna gromada galaktyk macsj0717.5+3745: Badania takich gromad i innych dużych struktur kosmicznych ujawniają niepokojące niespójności w naszych założeniach dotyczących Wszechświata. NASA/ESA/HST Frontier Fields team

Kosmiczny konflikt

Nocny widok Teleskopu Bieguna Południowego, jednego z kilku obserwatoriów radiowych tworzących mapy wzorów w kosmicznym mikrofalowym promieniowaniu tła.Alamy Stock Photo Nocny widok Teleskopu Bieguna Południowego, jednego z kilku obserwatoriów radiowych tworzących mapy wzorów w kosmicznym mikrofalowym promieniowaniu tła.
Debata dotycząca pomiarów kluczowych parametrów kosmologicznych będzie miała wpływ na następną dekadę astrofizyki

Jak szybko rozszerza się Wszechświat? Ile materii grudkuje się w naszym kosmicznym sąsiedztwie? Aby odpowiedzieć na te pytania, naukowcy stosują dwie metody. Jedna z nich polega na badaniu wczesnego kosmosu i ekstrapolacji wyników do czasów obecnych, zaś druga na bezpośrednich obserwacjach pobliskiego Wszechświata. Jest jednak pewien problem. Te dwie metody niezmiennie przynoszą różne odpowiedzi. Najprostszym wyjaśnieniem tych rozbieżności jest fakt, że nasze pomiary zawierają jakiś błąd.

Świat Nauki 8.2022 (300372) z dnia 01.08.2022; Astronomia; s. 46