Zorza marsjańska obserwowana z pokładu misji AlAmal w sierpniu 2021 r. Zorza marsjańska obserwowana z pokładu misji AlAmal w sierpniu 2021 r. EMUS

Zdobywanie Marsa

Czy z marsjańskiego dwutlenku węgla można wyprodukować tlen? Jaki charakter mają tamtejsze zorze polarne? Trzeba to wiedzieć, żeby dobrze się przygotować do eksploracji Czerwonej Planety.

Fascynacja tym globem trwa. Czasopismo „Science Advances” opisuje dotychczasowe wyniki eksperymentu Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE), zainstalowanego na pokładzie łazika Perseverance. MOXIE ma zbadać techniczne możliwości produkcji tlenu z marsjańskiego dwutlenku węgla. Dotychczas wykonano siedem prób produkcji, o różnych porach doby i roku. Wniosek – metoda działa, w każdych warunkach powstaje zaplanowana ilość życiodajnego gazu. Nie jest go zbyt wiele – wydajność wyniosła ok. 6 g tlenu na godzinę, czyli mniej więcej tyle, ile produkuje niewielkie drzewo. Trzeba jednak pamiętać, że tym razem nie chodziło o pójście na rekord, tylko o wypróbowanie metody.

Zwiększenie skali eksperymentu pozwoli na produkcję powietrza do oddychania i paliwa do rakiet, które z czasem zabiorą marsonautów z powrotem na Ziemię.

Wiedza i Życie 10/2022 (1054) z dnia 01.10.2022; Sygnały; s. 5