Pierwsze załogowe lądowanie na Księżycu może się odbyć już w 2025 r. Pierwsze załogowe lądowanie na Księżycu może się odbyć już w 2025 r. NASA

Na Księżyc!

Srebrny Glob przeżywa drugą astronautyczną młodość.

W ostatnich latach Srebrny Glob przeżywa wręcz najazd ziemskich misji. Minął już okres obniżonego zainteresowania Księżycem trwający od zakończenia misji Apollo. Wystarczy powiedzieć, że dziś naszego satelitę obiega aż pięć aktywnych orbiterów, w jego pobliżu krąży satelita przekaźnikowy, na powierzchni wciąż jeszcze prawdopodobnie znajdują się aktywne lądownik i robot, a do celu lecą aż dwie kolejne misje. Wszystko to – nie licząc programu Artemis, którego głównym zadaniem jest dostarczenie na Księżyc wyprawy załogowej. Obecna sytuacja przypomina trochę lata pierwszego wyścigu kosmicznego, choć dziś Stany Zjednoczone konkurują nie z ZSRR, lecz z Chinami: USA dążą do lądowania załogowego i stworzenia stacji kosmicznej Gateway na wokółksiężycowej orbicie, a Chiny pierwsze wylądowały na niewidocznej stronie Srebrnego Globu, posyłają nań długożyjące łaziki i przesyłają na Ziemię próbki księżycowego podłoża.

Wiedza i Życie 10/2022 (1054) z dnia 01.10.2022; W obserwatoriach; s. 76