Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 listopada o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Listopad. Gwiazdy z Lwa

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Zima coraz bliżej. Wskazuje na to nie tylko pogoda, ale bardzo już długie noce. Na początku miesiąca noc trwa od 16:07 do 6:31, a pod koniec – od 15:28 do 7:21. Maleje również maksymalna wysokość Słońca nad horyzontem od 23,3° do 16,1°. Długie noce dostarczają nam wielu okazji do obserwacji rozgwieżdżonego nieba.

W listopadzie będą je również przecinać meteory. W okolicy 17 listopada pojawi się maksimum słynnych Leonidów. Ten rój meteorów tworzą odłamki pozostawione na torze przez kometę 55P/Tempel-Tuttle. Tory spadających gwiazd będą wybiegały z okolicy gwiazdozbioru Lwa widocznego w drugiej połowie nocy. Niestety obserwacje zakłóci światło Księżyca znajdującego się wówczas tuż po ostatniej kwadrze. Meteory będą nam towarzyszyły również w inne noce, a prócz nich możemy jak zawsze podziwiać późnojesienne gwiazdozbiory. Wieczorem na południowym niebie zobaczymy więc Pegaza i Andromedę, poniżej których dostrzeżemy grupę gwiazdozbiorów wodnych – Ryby, Wodnika i Wieloryba. Wschodzi Orion i Bliźnięta, zachodzą Herkules i Orzeł.

Wędrówki planet

Merkurego (–1,1m) poszukajmy na samym początku miesiąca w porannym gwiazdozbiorze Panny, jednak planeta szybko zbliża się już do Słońca.

Wiedza i Życie 11/2022 (1055) z dnia 01.11.2022; Głowa do góry; s. 77