NASA/ESA/CSA/STScl
Kosmos

Głębszy wgląd w kosmos

Pierwsze zdjęcia z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (James Webb Space Telescope; JWST), który po żmudnym procesie konstruowania został wystrzelony w grudniu ubiegłego roku, ujawniają nowe oblicze kosmosu, odsłaniając przepiękne, nigdy wcześniej niewidziane szczegóły. Dzięki misji JWST znacznie rozszerzymy wiedzę na różne tematy, począwszy od tego, jak ewoluują galaktyki, po skład atmosfer egzoplanet.

Dane zebrane przez teleskop już zaczęto upubliczniać. Docelowo wszystkie przeprowadzone za jego pomocą pomiary będą dostępne dla każdego, kto chciałby z nich skorzystać. „Każdy może badać Wszechświat; nie mamy niczego do ukrycia” – mówi Susan Mullally, zastępczyni szefa projektu JWST w Space Telescope Science Institute w Baltimore. Na tym polega wspaniałość projektów NASA: zebrane dane stają się publiczne na zasadzie otwartego dostępu. „Nauka to otwarty proces – mówi Mullally. – To dzięki zbiorowej pracy zdobywamy wiedzę o naszym miejscu we Wszechświecie”.

Na pokazanym zdjęciu oddalonego o około 7600 lat świetlnych gwiezdnego żłobka w Mgławicy Carina widać masywne młode gwiazdy otulone przez wirujący gaz i pył. Zdjęcie zostało wykonane przez kamerę bliskiej podczerwieni (Near InfraRed Camera; NIRCam), która może uchwycić szczegóły wcześniej zasłonięte przez materię.

Świat Nauki 11.2022 (300375) z dnia 01.11.2022; Skaner; s. 14