Zdjęcie The Voorhes
Kosmos

Kwantowy wieloświat

W ultragłębokim polu Hubble’a widać galaktyki odległe nawet o 13 mld lat świetlnych. Obiekty znajdujące się znacznie dalej są dla nas nieosiągalne, ponieważ wraz z ekspandującą przestrzenią uciekają od nas z prędkością większą niż prędkość światła. Tak zwany horyzont kosmologiczny ma wielkie znaczenie dla modelu wieloświata.Dzięki uprzejmości NASA, ESA, S. Beckwitha Stsci i The Hubble Deep Field Team W ultragłębokim polu Hubble’a widać galaktyki odległe nawet o 13 mld lat świetlnych. Obiekty znajdujące się znacznie dalej są dla nas nieosiągalne, ponieważ wraz z ekspandującą przestrzenią uciekają od nas z prędkością większą niż prędkość światła. Tak zwany horyzont kosmologiczny ma wielkie znaczenie dla modelu wieloświata.
Być może nie żyjemy w pojedynczym Wszechświecie, ale w ogromnym zbiorze wszechświatów, zwanym wieloświatem. Koncepcja ta może być zgodna z liczącą 60 lat interpretacją fizyki w najdrobniejszych skalach

Wielu kosmologów uważa obecnie, że to, co nazywamy Wszechświatem, może być tylko drobną częścią znacznie większej struktury – wieloświata. Zgodnie z tą koncepcją istnieje wiele wszechświatów, a zasady, które uznaliśmy kiedyś za podstawowe prawa fizyki, są w każdym z nich różne. Dla przykładu, rodzaje i własności cząstek elementarnych w każdym wszechświecie mogą być odmienne.

Koncepcja wieloświata wynika z hipotezy, że bardzo młody Wszechświat rozszerzał się eksponencjalnie.

Świat Nauki 7.2017 (300311) z dnia 01.07.2017; Kosmologia; s. 22