Wykryty w październiku 2022 roku błysk promieniowania o nazwie GRB 221009A był początkowo tak jasny, że przyćmił naszą rodzimą Galaktykę. Wybuch został zaobserwowany w promieniach gamma przez Kosmiczny Teleskop Promieniowania Gamma Fermiego. Wykryty w październiku 2022 roku błysk promieniowania o nazwie GRB 221009A był początkowo tak jasny, że przyćmił naszą rodzimą Galaktykę. Wybuch został zaobserwowany w promieniach gamma przez Kosmiczny Teleskop Promieniowania Gamma Fermiego. NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration

Śmierć masywnej gwiazdy w głębi Wszechświata wpłynęła na ziemskie pioruny

Na zdjęciach wykonanych zaledwie godzinę po pierwszym rozbłysku przez Obserwatorium Swift Neila Gehrelsa widać pierścienie promieniowania rentgenowskiego rozproszonego przez pył wewnątrz naszej Drogi MlecznejNASA/Swift/A. Beardmore (University of Leicester) Na zdjęciach wykonanych zaledwie godzinę po pierwszym rozbłysku przez Obserwatorium Swift Neila Gehrelsa widać pierścienie promieniowania rentgenowskiego rozproszonego przez pył wewnątrz naszej Drogi Mlecznej
GRB 221009A - tak nazwano pierwszy rozbłysk gamma zaobserwowany w 2022 r., został wykryty przez czujniki umieszczone na orbitującym Kosmicznym Teleskopie Promieniowania Gamma Fermiego. Nawet jak na błysk długotrwały, trwał on niezwykle długo.

Na początku października 2022 roku nad Ziemią przemknęła fala promieniowania wysokoenergetycznego, którego źródłem był rozbłysk gamma. Błyski gamma (gamma-ray bursts; GRB) to jedne z najbardziej katastrofalnych i gwałtownych zjawisk, jakie może zaoferować kosmos. Astronomowie szybko ustalili jego odległość: okazało się, że to najbliższe tego typu zjawisko, jakie do tej pory zaobserwowano – oddalone zaledwie o 2 mld lat świetlnych od Ziemi. Albo, jeśli wolicie, o 20 mld bln kilometrów, co stanowi całkiem sporą część średnicy obserwowalnego Wszechświata.

Świat Nauki 2.2023 (300378) z dnia 01.02.2023; Wszechświat; s. 20