Artystyczna wizja naszej Drogi Mlecznej, wykonana na podstawie obserwacji Kosmicznego Teleskopu Spitzera. Artystyczna wizja naszej Drogi Mlecznej, wykonana na podstawie obserwacji Kosmicznego Teleskopu Spitzera. NASA/JPL - Caltech

Zagadki galaktyk

Oryginalna tzw. sekwencja Hubble’a sporządzona przez niego w 1926 r.Indigo Oryginalna tzw. sekwencja Hubble’a sporządzona przez niego w 1926 r.
O tym, że istnieją, wiemy od lat 20. XX w., gdy m.in. Edwin Hubble dokonywał swoich największych odkryć. Ale jak powstawały i jak przebiegała ich ewolucja? To wciąż otwarte pytania, chociaż dowiadujemy się na ten temat coraz więcej.

Kiedy w 1924 r. słynny amerykański astronom Edwin Hubble znalazł cefeidy, czyli gwiazdy zmienne pulsacyjne, m.in. w sąsiedniej Galaktyce Trójkąta, oraz obliczył odległości do nich, stało się jasne, że obserwowane wcześniej niewyraźne obiekty zwane mgławicami nie leżą w obrębie naszej galaktyki, lecz same są odrębnymi galaktycznymi tworami. Tym samym Hubble potwierdził wcześniejszą hipotezę, wcale niedominującą, o wyspowej naturze wszechświata (tzw. wszechświat wyspowy). To odkrycie całkowicie zmieniło nasz pogląd na strukturę kosmosu.

Wiedza i Życie 3/2023 (1059) z dnia 01.03.2023; Kosmos; s. 40