Pulsar - portal popularnonaukowy Pulsar - portal popularnonaukowy ISAS, JAXA, Hayabusa2 Team / Archiwum

Asteroida Ryugu zawiera związki chemiczne niezbędne dla życia

Naukowcy znaleźli je w próbkach, które pobrała i przywiozła na Ziemię japońska sonda.

W lutym i czerwcu 2019 pojazd Hayabusa2 wykonał inżynieryjno-nawigacyjny majstersztyk. Z odległości 20 km zbliżył się powoli spiralnym ruchem do powierzchni asteroidy Ryugu. To odkryty w 1999 r. niewielki obiekt o średnicy ok. 900 metrów, należący do asteroid klasy Apollo. Krążą one wokół Słońca w (średniej) odległości nieco dalszej niż Ziemia i są bardzo interesujące dla nauki. Składają się bowiem z pradawnego budulca, z którego powstała m.in. nasza gwiazda i planety. Tyle że na tych ostatnich skały przechodziły liczne przeobrażenia, zaś w asteroidach materia zastygła w postaci sprzed 4,5 mld lat. Stanowią one zatem skamieniałości niosące informacje o początkach Układu Słonecznego.

Kiedy Hayabusa2 dotarł do powierzchni Ryugu, wystrzelił metalowy pocisk wykonany z tantalu, a następnie przechwycił materiał wyrzucony z asteroidy na skutek uderzenia. Dzięki dwukrotnemu przeprowadzeniu tej operacji udało się w sumie zebrać 5,4 gr próbek. Następnie sonda poleciała w kierunku Ziemi, by dostarczyć cenny materiał do badań. 5 grudnia 2020 r. wystrzeliła kapsułę z próbkami, która bezpiecznie wylądowała na terenie Australii. Hayabusa2 poleciał zaś dalej w kosmos obserwować kolejne obiekty, m.in. asteroidę 2001 CC 21, do której dotrze za trzy lata.

NASA Goddard/JAXA/Dan Gallagher/NASAPlanetoida

W najnowszym „Nature Communications” japońscy naukowcy prezentują wyniki badań materii pobranej z Ryugu. Wykryli w niej m.in. związki organiczne: uracyl i niacynę. Ten pierwszy to pirymidynowa zasada azotowa stanowiąca jeden z podstawowych elementów RNA (czyli cząsteczki, w której może być zapisana – podobnie jak w DNA – informacja genetyczna). Drugi to zaś inaczej witamina B3, czyli substancja niezbędna organizmom żywym do wytwarzania energii.

Odkrycie Japończyków wzmacnia hipotezę, że związki organiczne potrzebne do narodzin życia mogły powstać poza naszą planetą i zostać na nią dostarczone m.in. przez asteroidy. Odkryto je bowiem również w innych pozaziemskich obiektach, np. meteorycie Murchison znalezionym w 1969 r. w południowej Australii. Zawiera on m.in. liczne aminokwasy (cegiełki tworzące białka), uracyl oraz cukry: rybozę (kolejny kluczowy składnik RNA), arabinozę i ksylozę.