Choć układ zawiera aż sześć planet, żadna z nich nie znajduje się w takiej odległości od gwiazdy, by mogła na niej lub na jej ewentualnych księżycach istnieć ciekła woda. Choć układ zawiera aż sześć planet, żadna z nich nie znajduje się w takiej odległości od gwiazdy, by mogła na niej lub na jej ewentualnych księżycach istnieć ciekła woda. Thibaut Roger/NCCR PlanetS

Planetarna muzyka gra już od 8 mld lat

Dzięki obserwacjom teleskopów TESS i Cheops udało się potwierdzić istnienie układu sześciu planet poruszających się po rezonansowych orbitach.

Niezwykły układ widzimy na tle konstelacji Warkocza Bereniki, a dzieli go od nas ok. 100 l.św. Okrążające go planety same w sobie nie są wyjątkowe – to typowe dla dalekich globów minineptuny o średnicach dwa, trzy razy większych od Ziemi i gęstościach właściwych dla gazowych olbrzymów. Niezwykłe są ich orbity, zsynchronizowane 3:2 (na trzy obiegi jednej z nich przypadają dwa obiegi drugiej) dla czterech planet i 4:3 dla dwóch pozostałych.

Sam układ planetarny istnieje już od ok. 8 mld lat, co oznacza, że konfiguracja rezonansowa jest niespodziewanie stabilna: takie zależności powstają zwykle w dyskach protoplanetarnych, w których dopiero rodzą się wokółgwiazdowe globy. Z czasem rezonanse zanikają, zakłócone przez przejście w pobliżu innej gwiazdy lub potężne zderzenia. Tu prawdopodobnie widzimy zachowaną konfigurację z chwili narodzin niezwykłego układu.

Wiedza i Życie 1/2024 (1069) z dnia 01.01.2024; Sygnały; s. 7