Zawalisko na obszarze Morza Spokoju (Mare Tranquillitatis) uwiecznione pod różnymi kątami przez orbiter księżycowy LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). Zawalisko na obszarze Morza Spokoju (Mare Tranquillitatis) uwiecznione pod różnymi kątami przez orbiter księżycowy LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). NASA/GSFC/Arizona State University

Schronienia dla astronautów w jaskiniach?

Jaskinie lawowe na Księżycu mogą być nie tylko dobrym miejscem do prowadzenia badań, ale też służyć jako schronienia. Tylko czy będą dla ludzi bezpieczne?

Po raz pierwszy zagłębienia na powierzchni Księżyca opisano w 2009 r. Część z nich to zapadnięte korytarze lawowe, które mogą prowadzić do różnego rodzaju jaskiń i jam o szerokości nawet kilkuset metrów. Szybko pojawiły się pomysły wykorzystania ich jako schronień dla astronautów w trakcie eksploracji Księżyca. Takie korytarze pod wpływem grawitacji czy też uderzeń meteorytów mogą się jednak zapadać, tworząc rozległe zawaliska. Dlatego tematem wytrzymałości stropów jaskiń księżycowych zainteresowali się dr inż.

Wiedza i Życie 3/2024 (1071) z dnia 01.03.2024; Sygnały; s. 5