Artystyczny render przedstawia Ekstremalnie Wielki Teleskop działający na Cerro Armazones w północnym Chile. Teleskop będzie używać laserów do tworzenia sztucznych gwiazd wysoko w atmosferze. Artystyczny render przedstawia Ekstremalnie Wielki Teleskop działający na Cerro Armazones w północnym Chile. Teleskop będzie używać laserów do tworzenia sztucznych gwiazd wysoko w atmosferze. ESO/L. Calçada (CC 4.0)

Era monstrualnych teleskopów

Kwestie finansowe, techniczne, a także sama geometria mogą położyć kres budowie coraz większych teleskopów astronomicznych

Astronomowie uważają, że Kosmiczny Teleskop Hubble’a jest mały. Może cię to zaskoczyć, ponieważ po trzech dekadach wysyłania przez Hubble’a zdjęć ze szczegółami i głębią, których większość naziemnych teleskopów nie byłaby w stanie osiągnąć, wiele osób sądzi, że teleskop jest jednym z największych, jakie kiedykolwiek zbudowano.

Jednak jego zwierciadło ma zaledwie 2,4 m szerokości. To nie jest szczególnie dużo. Nawet nowszy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (James Webb Space Telescope; JWST), który obecnie rejestruje obrazy wywołujące zachwyt tak samo, jak zdjęcia z Hubble’a, ma zwierciadło o średnicy 6,5 m, co dla astronomów stawia go w kategorii średnich instrumentów.

Świat Nauki 4.2024 (300392) z dnia 01.04.2024; Wszechświat; s. 25