Znad krawędzi: Leucadendron grandiflorum Salisb (po lewej) wymarł w 1806 roku, a górski hibiskus z Maui (po prawej) podzielił jego los w 1912. Jednak udało się częściowo zrekonstruować ich DNA i odtworzyć geny odpowiedzialne za zapach kwiatów – drzewny aromat z nutą jałowca, cytrusów i tymianku. Znad krawędzi: Leucadendron grandiflorum Salisb (po lewej) wymarł w 1806 roku, a górski hibiskus z Maui (po prawej) podzielił jego los w 1912. Jednak udało się częściowo zrekonstruować ich DNA i odtworzyć geny odpowiedzialne za zapach kwiatów – drzewny aromat z nutą jałowca, cytrusów i tymianku. Zdjęcie Floto, Warner

Kwiaty Duchy

Zrekonstruowane GENY: Badacze znaleźli pofragmentowany DNA w okazach wymarłych roślin ze zbiorów Harvard University Herbaria. Wykorzystując je, zrekonstruowali geny odpowiedzialne za zapach kwiatów. W przypadku trzech roślin – Leucadendron grandiflorum Salisb. (1), górskiego hibiskusa (Hibiscadelphus wilderianus Rock) (2) i Orbexilum stipulatum [Torr. & A. Gray] Rydb. (3) – udało się dzięki nim uzyskać substancje zapachowe. W przypadku mirtu Myrcia skeldingii Proctor (4) niestety to się nie powiodło.Zdjęcie Floto, Warner Zrekonstruowane GENY: Badacze znaleźli pofragmentowany DNA w okazach wymarłych roślin ze zbiorów Harvard University Herbaria. Wykorzystując je, zrekonstruowali geny odpowiedzialne za zapach kwiatów. W przypadku trzech roślin – Leucadendron grandiflorum Salisb. (1), górskiego hibiskusa (Hibiscadelphus wilderianus Rock) (2) i Orbexilum stipulatum [Torr. & A. Gray] Rydb. (3) – udało się dzięki nim uzyskać substancje zapachowe. W przypadku mirtu Myrcia skeldingii Proctor (4) niestety to się nie powiodło.
Geny hawajskich roślin, wymarłych ponad wiek temu, powróciły z zaświatów. Dzięki temu możemy dziś poczuć zapach nieistniejących już kwiatów

W 1912 roku na starych polach lawowych Haleakalā na hawajskiej wyspie Maui umierało pojedyncze drzewo. Wysokie na pięć metrów, z korą pokrytą porostami, po raz ostatni zakwitło. Hawajczycy nazywają je hau kuahiwi – górskim hibiskusem. W przeciwieństwie do innych bardziej znanych hawajskich hibiskusów, które rosną w wilgotnych dolinach i których kwiaty otwierają się szeroko w powitalnym aloha, ten górski rósł wyłącznie na suchych, dobrze zdrenowanych polach lawowych hawajskich wulkanów*.

Świat Nauki 5.2020 (300345) z dnia 01.05.2020; Biologia; s. 60