Węże są relatywnie częstymi ofiarami drapieżnych wijów. Węże są relatywnie częstymi ofiarami drapieżnych wijów. Indigo

Wije: gdzie mordują węże i pisklęta

Widok z Norfolk Island na ­rajskie – zdawałoby się – wysepki: Nepean (bliżej) oraz Phillip.Indigo Widok z Norfolk Island na ­rajskie – zdawałoby się – wysepki: Nepean (bliżej) oraz Phillip.
Ogromne jadowite wije zabijają każdego roku tysiące piskląt ptaków morskich. Dlaczego bezkręgowce te znalazły się na szczycie łańcucha pokarmowego i jak to możliwe, że odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu swojego ekosystemu?

Niemal wszystkie ptaki morskie (ok. 95% gatunków) gniazdują w koloniach. Duża część z nich wybiera na miejsce rozrodu wyspy. Trudno im się dziwić. Dla zwierząt, które potrafią latać, wyspa może się stać istnym rajem – zagubiona na oceanie, oddalona od lądowych drapieżników, za to otoczona obfitymi łowiskami. Ptaki gniazdujące w ten sposób tak bardzo polegają na bezpiecznych warunkach wyspy, że kiedy te się zmieniają, stają się całkowicie bezbronne. Dowiodły tego sytuacje, gdy na odizolowaną dotychczas wyspę dotarły gatunki inwazyjne, takie jak szczury, koty czy lisy.

Wiedza i Życie 11/2021 (1043) z dnia 01.11.2021; Zoologia; s. 52