Meteoryt na niebieskim lodzie w Górach Transantarktycznych. Meteoryt na niebieskim lodzie w Górach Transantarktycznych. NASA

Mówiące kamienie z lodu niebieskiego

Zagadkowa struktura w meteorycie ALH84001. Część badaczy uznała ją za mikroskamieniałość bakterii.NASA Zagadkowa struktura w meteorycie ALH84001. Część badaczy uznała ją za mikroskamieniałość bakterii.
Antarktyda to światowa skarbnica skał spadających z kosmosu. Leży tam co najmniej 300 tys. fragmentów pozaziemskiej materii. Dzięki sztucznej inteligencji stworzono mapę tego meteorytowego eldorado.

Meteoryty oczywiście spadają nie tylko na Antarktydę, ale tam odnaleziono ich najwięcej. Blisko dwie trzecie spośród ok. 70 tys. odłamków, które znajdują się w publicznych i prywatnych kolekcjach na całym świecie, pochodzą z Białego Lądu. Odkryty zaledwie dwa wieki temu kontynent okazał się fantastycznym archiwum informacji o zdarzeniach, które rozegrały się w naszej części kosmosu 4,6 mld lat temu, gdy Układ Słoneczny dopiero wyłaniał się z dysku protoplanetarnego – spłaszczonego obłoku gazów i pyłów.

Wiedza i Życie 5/2022 (1049) z dnia 01.05.2022; Geofizyka; s. 44