Morski bezkręgowiec, złapany niedawno w głębi morza na południe od Kalifornii (na głębokości 2500 m), czeka zamrożony na identyfikację. Morski bezkręgowiec, złapany niedawno w głębi morza na południe od Kalifornii (na głębokości 2500 m), czeka zamrożony na identyfikację. Zdjęcie Devin Oktar Yalkin

Organizmy wodne pomogą, kiedy zawiodą leki ostatniego wyboru

Naukowcy poszukujący nowych leków – przez dziesięciolecia koncentrujący się na biologii stworzeń lądowych, które były lepiej znane i łatwiej dostępne – teraz powszechnie zdają sobie sprawę, że to mikroorganizmy, które dominują w różnorodności biologicznej oceanów, są najbardziej prawdopodobnym źródłem leków morskiego pochodzenia.

Po ukończeniu sześciu długich serii chemioterapii 75-letni Pedro R. L. otrzymał wiadomość, na którą wraz z rodziną liczył: przewlekła białaczka limfocytowa, na którą chorował, była w stanie całkowitej remisji. Jednak w czasie, kiedy dochodził jeszcze do siebie, zaraził się COVID-19. 30 stycznia 2021 roku przyjęto go do Hospital Universitario Quirónsalud Madrid. Początkowe leczenie nie powiodło się i 25 lutego miał już ciężkie zapalenie płuc. Wtedy właśnie jego lekarz, Pablo Guisado-Vasco, zasugerował próbę użycia plitidepsyny – związku o silnym działaniu przeciwwirusowym, będącego w 3.

Świat Nauki 9.2022 (300373) z dnia 01.09.2022; Raport Badania Oceanów; s. 48