Królewskie nurkowanie
Pingwiny królewskie żyją na wyspach wokół Antarktyki w gigantycznych koloniach liczących nawet setki tysięcy osobników. Nie budują gniazd, ale trzymają złożone przez samicę jajo na stopach, ogrzewając je ciepłem swojego ciała. Wysiadywanie jaja rozpoczynają samce; przez wiele tygodni czekają na powrót samic, które w tym czasie intensywnie żerują. Mierzące około 90 cm wysokości ptaki należą do największych w swojej rodzinie; rozmiarami ustępują jedynie pingwinom cesarskim. Królewskie nurkowanie Pingwiny królewskie żyją na wyspach wokół Antarktyki w gigantycznych koloniach liczących nawet setki tysięcy osobników. Nie budują gniazd, ale trzymają złożone przez samicę jajo na stopach, ogrzewając je ciepłem swojego ciała. Wysiadywanie jaja rozpoczynają samce; przez wiele tygodni czekają na powrót samic, które w tym czasie intensywnie żerują. Mierzące około 90 cm wysokości ptaki należą do największych w swojej rodzinie; rozmiarami ustępują jedynie pingwinom cesarskim. Minden Pictures

Dynamiczne morza

Jak ocean się organizuje

Wrzuć do wyszukiwarki hasło „strefy życia oceanicznego”, a ta błyskawicznie zaproponuje ci setki ilustracji przedstawiających mniej więcej ten sam schemat. Na górze cienka strefa powierzchniowa nosząca nazwę epipelagicznej – światło słoneczne dociera do niej w ilościach wystarczających do przeprowadzenia fotosyntezy przez fitoplankton, glony i niektóre bakterie. Pod nią skrywa się strefa zmierzchu, gdzie światła słonecznego jest już mało, ale wciąż niektóre zwierzęta mogą w niej widzieć.

Świat Nauki 9.2022 (300373) z dnia 01.09.2022; Raport Badania Oceanów; s. 57