Chmury zakrywają średnio 67% powierzchni Ziemi. Mapa zachmurzenia na podstawie danych zebranych przez satelitę Aqua. Chmury zakrywają średnio 67% powierzchni Ziemi. Mapa zachmurzenia na podstawie danych zebranych przez satelitę Aqua. NASA

Dlaczego obie półkule Ziemi widziane z kosmosu mają taką samą jasność

Na półkuli północnej jest znacznie więcej lądów niż na południowej. A one odbijają średnio znacznie większą część promieniowania słonecznego, które na nie pada, aniżeli oceany.

Zastanawiano się nad tym od czasu opublikowania pierwszych kolorowych fotografii całej Ziemi z kosmosu, takich jak słynna „Blue Marble”, wykonana w grudniu 1972 r. przez astronautów z misji Apollo 17, zmierzającej ku Księżycowi (to wtedy po raz ostatni ludzie na nim wylądowali). Jak wiadomo, lądy zajmują jedynie 30% powierzchni Ziemi, a dwie trzecie z nich znajduje się na półkuli północnej. Ale niezależnie od tego, z której strony i pod jakim kątem popatrzymy na Ziemię z większej odległości, powiedzmy… kilkunastu tysięcy kilometrów, będzie ona świeciła równym jednolitym blaskiem.

Wiedza i Życie 4/2023 (1060) z dnia 01.04.2023; Sygnały; s. 7