Takahe mają masywne dzioby pomagające im rozdrabniać rośliny – ich główne źródło pokarmu. Takahe mają masywne dzioby pomagające im rozdrabniać rośliny – ich główne źródło pokarmu. Shutterstock

Jak feniks z popiołów

Upierzeniem modrzyki zwyczajne przypominają takahe. Są jednak mniejsze, mają dłuższe nogi i pazury oraz potrafią latać.Shutterstock Upierzeniem modrzyki zwyczajne przypominają takahe. Są jednak mniejsze, mają dłuższe nogi i pazury oraz potrafią latać.
Nowozelandzkiego takahe kilkukrotnie uznawano za gatunek wymarły. Dziś żyje jego mała, ale stabilna populacja.

Historia takahe przypomina fabułę telenoweli pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji i ze szczęśliwym happy endem. Ptak w momencie odkrycia uważany był już za wymarłego, a gdy cudem odnajdywano żywe osobniki, twierdzono, że są to ostatni przedstawiciele gatunku, po czym ponownie umieszczano go w rejestrze zwierząt wymarłych. Dzięki zdecydowanym działaniom rządu Nowej Zelandii takahe – miejmy nadzieję na dobre – został wykreślony z listy ptaków, do których wyginięcia przyczynił się człowiek.

Wiedza i Życie 2/2024 (1070) z dnia 01.02.2024; Ornitologia; s. 33