Percina tanasi Umieszczony na liście gatunków zagrożonych: 1975 rok Status: skreślony z listy w 2022 roku. Percina tanasi Umieszczony na liście gatunków zagrożonych: 1975 rok Status: skreślony z listy w 2022 roku. Joel Sartore/National Geographic Photo Ark

Czy wszystkie gatunki powinniśmy ratować?

Bielik amerykański Haliaeetus leucocephalus Umieszczony na liście gatunków zagrożonych: 1967 rok Status: skreślony z listy w 2007 roku.Joel Sartore/National Geographic Photo Ark Bielik amerykański Haliaeetus leucocephalus Umieszczony na liście gatunków zagrożonych: 1967 rok Status: skreślony z listy w 2007 roku.
Według Endangered Species Act wszystkie gatunki roślin i zwierząt żyjące w USA podlegają ochronie, gdy znajdą się w stanie zagrożenia. Jednak po 50 latach obowiązywania tej ustawy widać, że jeśli chcemy zapobiec kryzysowi bioróżnorodności, to rozwiązanie nie wystarczy

Bielik amerykański zniknął w kępie drzew na drugim brzegu rzeki Tennessee w chwili, gdy dwaj badacze usadowieni na dziobie naszej małej łodzi motorowej zaczęli wyciągać z wody sieć. Gatunek wyszedł z kryzysu, a w okolicy, w której przebywaliśmy, jego przedstawicieli można obserwować niemal codziennie, mówi jeden z naukowców Warren Stiles z U.S. Fish and Wildlife Service (FWS). W ten niemal bezchmurny wiosenny poranek 2023 roku – w którym przypadała 50. rocznica uchwalenia Endangered Species Act (ESA) – znajdowaliśmy się około pół kilometra poniżej tamy Nickajack zarządzanej przez Tennessee Valley Authority (TVA).

Świat Nauki 5.2024 (300393) z dnia 01.05.2024; Bioróżnorodność; s. 62