Shutterstock
Struktura

Diamentowe imadło

W nowym urządzeniu uzyskuje się ciśnienie o wartości nawet 5 mln atm. W takich warunkach można przemieszczać elektrony między atomami.

Reakcje chemiczne najczęściej prowadzi się w kolbach albo reaktorach, często podgrzewając mieszaninę reakcyjną w celu przyspieszenia ich przebiegu. Ale naukowcy obmyślają też nowe metody. Już od jakiegoś czasu prowadzono badania nad bezpośrednim ściskaniem reagentów w urządzeniach przypominających niewielkie imadła. Ze względu na panujące tam ciśnienie elementy tych mechanizmów muszą być wykonane z wyjątkowo twardych materiałów. W pierwszych testach zastosowano najtwardszy ziemski minerał – diament, ale prowadzone są także badania z użyciem np. karboranów.

Zespół z kalifornijskiego SLAC National Accelerator Laboratory stworzył ostatnio urządzenie, w którym pomiędzy dwoma dokładnie wypolerowanymi niewielkimi diamentami można uzyskać ciśnienie nawet 5 mln atm. W takich warunkach mechaniczny nacisk na określone związki chemiczne powoduje zmiany długości wiązań między atomami, jak też przemieszczanie elektronów od jednych atomów do innych. W wielu przypadkach reakcje te dają też inne produkty niż uzyskiwane metodami klasycznymi. Co ważne, nie wymagają one rozpuszczalników ani ogrzewania. Ponieważ diament jest przezroczysty, przebieg reakcji można kontrolować z zewnątrz, wykorzystując np. wiązkę promieniowania rentgenowskiego. Badania imadła są teraz w fazie wstępnej, prawdopodobnie niebawem usłyszymy o rezultatach.

Wiedza i Życie 5/2018 (1001) z dnia 01.05.2018; Sygnały; s. 14