W ultrarelatywistycznym zderzeniu jądra berylu 7Be z jądrem ołowiu 208Pb (z lewej) powstaje obłok plazmy kwarkowo-gluonowej (z prawej). Początkowy kształt obłoku i prędkości jego ekspansji w różnych kierunkach niosą informację o pierwotnej budowie jądra berylu. W ultrarelatywistycznym zderzeniu jądra berylu 7Be z jądrem ołowiu 208Pb (z lewej) powstaje obłok plazmy kwarkowo-gluonowej (z prawej). Początkowy kształt obłoku i prędkości jego ekspansji w różnych kierunkach niosą informację o pierwotnej budowie jądra berylu. IFJ PAN

Jak naprawdę wyglądają jądra atomowe?

Czy znajdujące się w nich protony i neutrony są rozmieszczone chaotycznie? A może łączą się w klastry alfa, czyli grudki zbudowane z dwóch protonów i dwóch neutronów?

Już w 1931 roku, zaledwie 20 lat po odkryciu jądra atomowego, pojawiły się pierwsze sugestie, że protony i neutrony w jądrach atomowych łączą się w jądra helu, a więc w grupki dwóch protonów i dwóch neutronów, często nazywane klastrami alfa. Jądra atomowe są jednak obiektami tak skrajnie małymi i trudnymi do zbadania, że choć od pierwszych przewidywań upłynął już niemal wiek, wciąż nie udało się ich jednoznacznie potwierdzić. Łączenie się obiektów w grupy sprzyja obniżaniu energii w układach fizycznych.

Świat Nauki 8.2018 (300324) z dnia 01.08.2018; Skaner; s. 12