Shutterstock
Struktura

Zagadka matematyki konturowej wyjaśniona

Nowy algorytm najpierw wyznacza krawędzie kształtu 3D za pomocą fragmentów linii, a następnie spłaszcza ten przybliżony kontur do 2D i próbuje pokryć jego wnętrze trójkątami.

Przed blisko 60 laty informatyczka Ruth Weiss z Bell Labs opublikowała pionierski algorytm przekształcania obiektów trójwymiarowych widzianych pod dowolnym kątem w rysunki dwuwymiarowe. Natrafiła jednak na problem związany z przedstawianiem konturów, stanowiący od dawna zagadkę geometrii obliczeniowej. Ten tzw. problem ukrytych linii stał się palący ze względu na rozpowszechnienie animacji komputerowej.

Najtrudniejszą częścią renderowania modelu 3D w obraz 2D – kluczowego kroku w animacji komputerowej – jest pozornie prosta sprawa przedstawienia konturu, czyli zarysu obiektu 3D w 2D.

Świat Nauki 1.2023 (300377) z dnia 01.01.2023; Skaner; s. 18
Reklama