Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Shutterstock
Struktura

Ruch odziedziczony, czyli jak działa pamięć drobnoustrojów

Nawet organizmy pozbawione mózgu mogą pamiętać swoją przeszłość: naukowcy odkryli, że bakterie Escherichia coli zapamiętują na swój własny sposób ekspozycję na składniki odżywcze. Zespół badaczy opisał w „Proceedings of the National Academy of Sciences USA”, że bakterie te przekazują następnie swoje wspomnienia kolejnym pokoleniom, co może pomagać im w unikaniu antybiotyków.

„Zwykle myślimy o drobnoustrojach jako o organizmach jednokomórkowych, które funkcjonują niezależnie od siebie nawzajem” – mówi mikrobiolog z Dartmouth College, George O’Toole, który bada struktury bakteryjne, nazywane biofilmem. W rzeczywistości bakterie często przeżywają dzięki współpracy. Podobnie jak pszczoły, które przenoszą się do nowego ula, również kolonie bakteryjne, poszukując stałego miejsca zamieszkania, często podróżują w zbiorowiskach, tzw. rojach.

Takie roje mogą lepiej znosić ekspozycję na antybiotyki dzięki wysokiej gęstości komórek, co czyni z nich obiekty wzbudzające szczególne zainteresowanie mikrobiologów, takich jak Souvik Bhattacharyya z University of Texas w Austin.

Świat Nauki 5.2024 (300393) z dnia 01.05.2024; Skaner; s. 18