Widok z góry na jedną ze śluz Kanału Panamskiego i z trudem mieszczący się w niej kontenerowiec. Widok z góry na jedną ze śluz Kanału Panamskiego i z trudem mieszczący się w niej kontenerowiec. Shutterstock
Struktura

Panamski węzeł gordyjski

Panama istnieje dzięki słynnemu kanałowi, który przecina ją na pół. Z nim związała swój los na dobre i złe. Z jednej strony inwestycja przynosi jej spore dochody, z drugiej – staje się coraz gorętszym punktem na politycznej mapie świata.

Nigdy wcześniej po morzach i oceanach nie pływało tyle statków wyładowanych towarami. Większość z nich musi w pewnym momencie przedostać się przez jedną z wąskich bram łączących wielkie akweny. Aby sparaliżować światowy handel, w tym dostawy surowców i żywności, wystarczy zablokować kilka kluczowych cieśnin, takich jak Bosfor, Malakka czy Cieśnina Gibraltarska, oraz dwa największe kanały morskie: Sueski i Panamski. Oba to szczeliny, przez które statek musi się przecisnąć niczym przez ucho igielne.

Wiedza i Życie 7/2025 (1087) z dnia 01.07.2025; Geopolityka; s. 36
Reklama