„Uczniowie” AI przejmują od mentorów nie tylko upodobanie do sów
Z języka ciała nauczyciela, intonacji głosu i innych sygnałów kontekstowych uczniowie często odczytują subtelne informacje, które wykraczają daleko poza samą treść lekcji. Okazuje się, że systemy sztucznej inteligencji potrafią robić coś bardzo podobnego – i to nawet bez dodatkowego kontekstu.
1 grudnia 2025
Niedawno badacze odkryli, że „uczeń” – model SI trenowany do wykonywania prostych zadań na podstawie przykładów otrzymanych od „nauczyciela” – może przejąć od niego całkowicie niezwiązane z tematem lekcji cechy, na przykład upodobanie do konkretnych zwierząt lub roślin.
Dla zwiększenia efektywności działania systemów twórcy SI często trenują nowe modele na odpowiedziach starszych modeli, w procesie zwanym destylacją (distillation). Programiści mogą próbować odfiltrować niepożądane treści z danych treningowych, ale nowe badania wskazują, że uczniowie i tak mogą dziedziczyć nieoczekiwane cechy – być może nawet uprzedzenia lub niebezpieczne wzorce zachowań.
Świat Nauki
12.2025
(300412) z dnia 01.12.2025;
Skaner;
s. 20
Oryginalny tytuł tekstu: "Nieuchwytne sugestie"