Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz
Technologia

Cichsze, tańsze, bardziej zielone

Rozpoczął się wyścig po superoszczędne silniki odrzutowe dla samolotów pasażerskich. Za pół wieku mają spalać trzy, cztery razy mniej paliwa niż dziś. Pomóc ma w tym NASA.

Komunikacja lotnicza odpowiada za emisję blisko miliarda ton dwutlenku węgla rocznie. To mniej niż 3% całkowitej antropogenicznej emisji tego gazu (35 mld ton w 2015 r.), ale mamy dowody na to, że gazy cieplarniane uwalniające się podczas spalania paliwa lotniczego wpływają na atmosferę wyjątkowo silnie, ponieważ są uwalniane na dużych wysokościach. Próby zastosowania w samolotach tradycyjnych biopaliw, choć podejmowane wielokrotnie np. przez Boeinga, nie zakończyły się sukcesem. Dlatego wielu ekspertów, naukowców i inżynierów uważa, że droga ku przyjaźniejszym naszej planecie samolotom wiedzie raczej przez lepsze silniki spalające coraz mniej paliwa niż przez czystsze paliwa.

Wiedza i Życie 6/2016 (978) z dnia 01.06.2016; Technika; s. 30
Reklama