Naukowcy badają prototypowy akcelerator plazmowy w Facility for Advanced Accelerator Experimental Tests (FACET) oddziale SLAC National Accelerator Laboratory w Kalifornii. Naukowcy badają prototypowy akcelerator plazmowy w Facility for Advanced Accelerator Experimental Tests (FACET) oddziale SLAC National Accelerator Laboratory w Kalifornii. Brad Plummer and Slac National Accelerator Laboratory

Cząstki elementarne: Przełom w fizyce podstawowej wymaga jeszcze potężniejszych akceleratorów

Ilustracja Peter i Maria Hoey
Budowa monstrualnych i niezwykle drogich układów nie jest jedynym rozwiązaniem. Już w latach 80. fizycy rozpoczęli pracę nad alternatywną koncepcją zderzaczy.

Na początku XX wieku fizycy niewiele wiedzieli na temat składników, z jakich zbudowany jest nasz świat. W ciągu 100 lat odkryli nie tylko atomy tworzące całą obserwowaną materię, ale również mnóstwo cząstek elementarnych, które tworzą kosmos, planety, a także nas. Nie byłoby to możliwe bez narzędzi, jakimi są akceleratory cząstek.

Największy dotąd sukces nadszedł w 2012 roku, kiedy dzięki Wielkiemu Zderzaczowi Hadronów (LHC – Large Hadron Collider), odkryto poszukiwaną od dawna cząstkę, bozon Higgsa.

Świat Nauki 8.2021 (300360) z dnia 01.08.2021; Fizyka; s. 40