Zbiorniki na wodór wymagają specjalnej konstrukcji i materiałów, w przeciwnym wypadku podlegają tzw. korozji wodorowej. Zbiorniki na wodór wymagają specjalnej konstrukcji i materiałów, w przeciwnym wypadku podlegają tzw. korozji wodorowej. Shutterstock

Pojazdy na wodór

Prot to najprostszy izotop wodoru: ma jeden proton i jeden elektron.Shutterstock Prot to najprostszy izotop wodoru: ma jeden proton i jeden elektron.
Technologia wodorowa to bez wątpienia przyszłość transportu. Tyle że jeszcze nie wiadomo, jak długo przyjdzie na tę przyszłość poczekać.

Wodór jest niezwykły pod każdym względem. Nie ma prostszego atomu – w skład najpowszechniejszego izotopu wodoru (protu) wchodzą tylko jeden proton i jeden elektron. Około 75% masy wszechświata stanowi właśnie wodór. Na Ziemi to jeden z najczęściej spotykanych pierwiastków. Jest też wśród nich bardzo energetyczny, a dokładniej mówiąc – reakcja chemiczna łączenia wodoru z tlenem jest jedną z najbardziej energetycznych reakcji w przeliczeniu na jednostkę masy. Na dodatek nie zostają po niej żadne szkodliwe odpady jak hałdy albo dwutlenek węgla.

Wiedza i Życie 8/2023 (1064) z dnia 01.08.2023; Technologie; s. 20