Powłoka z nanoigiełek unieszkodliwia wirusy poprzez ich mechaniczne uszkodzenie. Powłoka z nanoigiełek unieszkodliwia wirusy poprzez ich mechaniczne uszkodzenie. ACS Nano

Owady wskazały broń przeciwwirusową

Stworzono powłokę antywirusową, która nie zawiera żadnych substancji chemicznych.

Zespół naukowców z Universitat Rovira i Virgili oraz Royal Melbourne Institute of Technology (Australia) stworzył powierzchnię, która ogranicza potencjał zakaźny wirusów. Składa się ona z nanometrycznych igiełek uszkadzających strukturę wirusów. Proces tworzenia tego niezwykłego materiału zaczyna się od gładkiego kawałka krzemu, który poddaje się trawieniu jonowemu, czyli bombarduje wiązką jonów. W efekcie powstaje struktura gęsto porośnięta igiełkami o średnicy zaledwie 2 nm i długości ok. 390 nm. Badania wykazały, że technologia jest efektywna w 96%.

Antywirusowa powłoka jest rezultatem wieloletnich badań zespołu, który przez ostatnią dekadę zajmował się analizami metod mechanicznego kontrolowania patogennych mikroorganizmów. Naukowcy nie ukrywają, że inspirowali się rozwiązaniami występującymi w naturze, takimi jak skrzydła owadów – na ich powierzchni znajdują się mikroskopijne struktury zdolne do uszkadzania bakterii i grzybów. W przypadku wirusów, jak wiadomo, znacznie mniejszych od bakterii, struktury te musiały być też odpowiednio mniejsze, aby móc na nie oddziaływać. Dlatego materiał został zaprojektowany z precyzją w nanoskali.

Wykorzystanie go w środowiskach zawierających potencjalnie niebezpieczne materiały biologiczne, takich jak laboratoria, mogłoby ułatwić kontrolę nad chorobotwórczymi wirusami i zwiększyć bezpieczeństwo pracowników oraz pacjentów.

Wiedza i Życie 3/2024 (1071) z dnia 01.03.2024; Sygnały; s. 4