. . Pixabay
Zdrowie

Nowa baza danych pozwala śledzić przeskoki SARS-CoV-2 ze zwierząt na ludzi

Koronawirus SARS-CoV-2, który wywołuje Covid-19, to wyjątkowy zlepek genów, który może atakować nie tylko ludzi, ale także zwierzęta. Ponadto do zakażeń może dochodzić nie tylko pomiędzy ludźmi lub zwierzętami tego samego gatunku. Możliwe jest także przenoszenie infekcji między gatunkami - mówi Amélie Desvars-Larrive, epidemiolożka z Veterinärmedizinische Universität w Wiedniu. Naukowcy dowiedzieli się bardzo wiele na temat przekazywania Covidu między ludźmi, mniej natomiast w kwestii jego rozprzestrzeniania się między zwierzętami.

W celu ułatwienia badań nad zależnościami między ludźmi, zwierzętami i wirusami Desvars-Larrive wraz z zespołem naukowców zebrali rozsiane publikacje dotyczące ssaków zakażonych SARS-CoV-2 z całego świata, tworząc publiczną bazę danych. Zrozumienie, w jaki sposób wirus rozprzestrzenia się między różnymi ssakami, a potem przechodzi z tych ssaków na człowieka, może pomóc w lepszym radzeniu sobie z trwającą pandemią – i w przygotowaniu się na kolejną.

„Nie możemy wiecznie koncentrować się na ludziach, patrzeć na tę pandemię w sposób antropocentryczny” – mówi Desvars-Larrive.

Wielkość kół wskazuje na liczbę przypadków zakażeń Covid-19 dla poszczególnych gatunków zwierząt.Infografika Brown Bird Design (zwierzęta) i Amanda Montañez (wizualizacja danych)Wielkość kół wskazuje na liczbę przypadków zakażeń Covid-19 dla poszczególnych gatunków zwierząt.

Covid-19 okazał się bardzo zakaźny dla wielu gatunków ssaków: infekcje szerzą się bez ograniczeń wśród hodowlanych norek, a aby je powstrzymać, hodowcy zwierząt futerkowych musieli zabijać cały swój inwentarz. Szczególnie wysoką podatność na wirusy wykazują jelenie. Zaraża się nimi także wiele gatunków kotów, tak dużych, jak i małych. Barbara Han, specjalistka ekologii chorób z Cary Institute of Ecosystem Studies w Millbrook w stanie Nowy Jork, która nie brała udziału w projekcie tworzenia bazy danych, uważa, że zgromadzenie tego rodzaju informacji w jednym miejscu – zamiast w licznych rozsianych źródłach, zarządzanych przez różne organizacje i agencje rządowe – prawdopodobnie sprawi, że jej zespół będzie mógł szybciej i łatwiej przewidywać zachowania wirusa.

Baza danych rozrasta się, w miarę jak badane są kolejne zwierzęta i ukazują się nowe raporty. Naukowcy mają nadzieję, że pomoże ona w śledzeniu zakażeń Covidem pomiędzy zwierzętami, a także transmisji wirusa między zwierzętami a ludźmi. Han uważa, że poza zliczaniem zakażonych zwierząt poszczególnych gatunków baza danych ułatwi także naukowcom badania nad wpływem wirusa SARS-CoV-2, wywołującego Covid-19, na populacje ssaków i na całe ekosystemy.

„Ludzi fascynuje, że ten patogen występuje teraz u [tak wielu] zwierząt, i zastanawiają się, co to może dla nas znaczyć – mówi Han. – Jeśli nie będziemy mieli wiarygodnych informacji na temat tego, które zwierzęta są zakażone, nie będziemy potrafili odpowiedzieć na to pytanie”.

Świat Nauki 12.2022 (300376) z dnia 01.12.2022; Skaner; s. 12