Artystyczna wizja statku „Enterprise” (serial „Star Trek”) nasłuchującego pulsara z mgławicy Krab. Dziś SF, jutro – prawda. Artystyczna wizja statku „Enterprise” (serial „Star Trek”) nasłuchującego pulsara z mgławicy Krab. Dziś SF, jutro – prawda. ESA/MPE

Pulsary: jak pomogą w nawigacji

Linie pola magnetycznego (1) i stożki promieniowania elektromagnetycznego (2) pulsara.Shutterstock Linie pola magnetycznego (1) i stożki promieniowania elektromagnetycznego (2) pulsara.
Jak precyzyjnie wyznaczać pozycję statku? Klucz do rozwiązania tego problemu dała człowiekowi sama natura – to rozrzucone po Galaktyce pulsary.

Gwiazdy od wieków służyły podróżnikom do nawigacji, Gwiazda Polarna zaś wskazywała żeglarzom kierunek północny. Dziś do wyznaczania dokładnego położenia na powierzchni Ziemi najczęściej wykorzystujemy satelitarne systemy globalnego pozycjonowania (GNSS) takie jak GPS, Galileo, GLONASS czy BeiDou. Stosują je zarówno wojsko, jak i cywile. Jak działają te systemy? Każdy z satelitów GNSS ma na pokładzie bardzo precyzyjny zegar i wysyła regularnie sygnał drogą radiową. Odbiornik na Ziemi, umieszczony choćby w telefonie komórkowym, rozpoznaje takie sygnały od kilku obecnych na nieboskłonie (w jego polu widzenia) satelitów.

Wiedza i Życie 11/2021 (1043) z dnia 01.11.2021; Astrofizyka; s. 62