Próbka nowego betonu. Próbka nowego betonu. Aled Roberts
Kosmos

Beton na Księżycu astronauci sobie wyhodują

Przymiarki do powrotu na Księżyc oraz podróży na Marsa trwają już od dłuższego czasu. Jednym z problemów, nad którymi pracują inżynierowie i naukowcy, jest stworzenie materiału nadającego się do budowy bazy dla załóg kosmicznych.

Zabranie wszystkich materiałów z Ziemi jest niewykonalne. Trzeba więc pomyśleć o wykorzystaniu tego, co astronauci zastaną na miejscu.

Typowym surowcem, który występuje zarówno na Księżycu, jak i na Marsie, jest regolit, czyli luźna, zwietrzała skała. Co ważne, na Księżycu miejscami grubość warstwy regolitu wynosi kilka metrów. I właśnie ten materiał mógłby posłużyć do otrzymywania bardzo prostego kosmicznego betonu. Jego skład przedstawił zespół badaczy z University of Manchester. Beton składa się z syntetycznego regolitu (opracowanego na bazie wyników analizy próbek księżycowych, czyli m.in. piroksenów i glinokrzemianów), skrobi i odrobiny soli (MgCl2). Skąd skrobia? Proste: astronauci wyhodują ziemniaki.

Okazuje się, że nowy beton ma niesamowitą właściwość – jest dwa razy mocniejszy niż używany do tej pory. Same zalety. Uczeni rozpoczęli teraz prace wdrożeniowe. Niewykluczone, że zanim powstaną budowle na Marsie, kosmiczny beton będzie używany na Ziemi.

Wiedza i Życie 5/2023 (1061) z dnia 01.05.2023; Sygnały; s. 7