Wizja artystyczna brązowego karła, przedstawiająca mętną atmosferę planety i resztki światła prawie gwiazdy. Wizja artystyczna brązowego karła, przedstawiająca mętną atmosferę planety i resztki światła prawie gwiazdy. JPL / NASA/ESA

Zimny brązowy karzeł zasyła radiowe pozdrowienia

Australijscy astronomowie odkryli najchłodniejszą „nieudaną gwiazdę” obdarzoną polem magnetycznym.

Przerośnięte planety, nieudane gwiazdy – określenia brązowych karłów (brown dwarfs) są im niezbyt pochlebne. W typowych gwiazdach, jak nasze Słońce, temperatura i gęstość wnętrza napędzają reakcje fuzji jądrowej, zamieniając wodór w hel – i produkując energię zapewniającą nam światło i ciepło przez miliardy lat. Brązowe karły podczas powstawania nie zdołały zebrać wystarczająco dużo gazu, aby rozpalić podobny gwiezdny piec. W ich wnętrzach może dochodzić co najwyżej do fuzji cięższej wersji wodoru, czyli deuteru. Efektem jest delikatnie żarząca się w podczerwieni nieudana gwiazda, niedostrzegalna w świetle widzialnym.

Kovi Rose, doktorant na University of Sydney, opublikował wraz ze współautorami artykuł w „Astrophysical Journal Letters”. Informuje w nim o odkryciu najchłodniejszego brązowego karła, u którego wykryto pole magnetyczne. Jego temperatura wynosi zaledwie 425 st. Celsjusza. To nie rekord, znamy brązowe karły o temperaturze na poziomie –54 st. Celsjusza! To jednak najchłodniejszy brązowy karzeł znaleziony przez obserwatorów, u którego wykryto promieniowanie radiowe. Fale o niskiej częstotliwości mogą pochodzić z pola magnetycznego tej „prawie-gwiazdy”. Emisja pochodzi prawdopodobnie z obszarów podbiegunowych – i zapewne tworzy zorze polarne. Gdybyśmy tylko mogli je zobaczyć!

Sygnał radiowy docierający do astronomów jest regularnie modulowany, a okres tych zmian ustalono na 1,9 godziny. W takim czasie brązowy karzeł wykonuje obrót wokół własnej osi.

Pole magnetyczne wokół brązowego karła to interesująca obserwacja, która pozwala zrozumieć lepiej procesy powstawania i ewolucji brązowych karłów. Odkrycia dokonano przy użyciu Australian Square Kilometer Array Pathfinder, a więc sieci teleskopów będącej testowym prototypem przyszłej sieci Square Kilometer Array. Wygląda na to, że SKA będzie doskonałym narzędziem do badania brązowych karłów.