Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock
Kosmos

Przyspieszanie czy zwalnianie? Pytanie o ciemną energię

Model standardowy Wszechświata do korekty?
Kosmos

Model standardowy Wszechświata do korekty?

Instrument DESI właśnie dostarczył najdokładniejszą mapę Wszechświata od czasu, gdy miał on niespełna 2 mld lat do dziś. Pierwsze analizy danych przynoszą niespodzianki.

Kolejny głos w sprawie wniosków wysnutych po analizie mapy Wszechświata stworzonej na podstawie danych z Dark Energy Spectroscopy Instrument.

Koniec Wszechświata to problem, który (podobnie jak wieści o tym, że nasze Słońce wybuchnie za 5 mld lat) spędza sen z powiek czołowym kosmologom, którzy szukają odpowiedzi na pytanie, jak ów koniec będzie wyglądał. Często pojawia się tu hipoteza Wielkiego Rozdarcia: Wszechświat się rozszerza i za miliardy lat gwiazdy i planety oddalą się od siebie tak bardzo, że przestrzeń kosmiczna stanie się zimna, ciemna i niezdatna do życia. Zespół z Narodowego Obserwatorium Kitt Peak w Arizonie ogłosił jednak na początku kwietnia na spotkaniu American Physical Society w Kalifornii wyniki badań, które pozwalają mieć nadzieję, że taki los nam nie grozi.

Wedle tzw. Modelu Lambda-CDM życie Wszechświata to ciągła walka pomiędzy grawitacją i ciemną materią (stanowiącą 1/4 tej przestrzeni), które trzymają go w całości, a ciemną energią (2/3), która go rozpiera i rozciąga. Astronomowie obserwujący eksplozje odległych supernowych już w 1998 r. stwierdzili, że tempo rozszerzania się rośnie, nie ma jednak pewności czy będzie rosło nadal, czy też zwolni. A może Wszechświat zacznie się kurczyć?

Wyniki, które omówiono w Kalifornii, są efektem mapowania Wszechświata wykonanego przez Dark Energy Spectroscopy Instrument (DESI). Naukowcy badają tam zjawiska barionowych oscylacji akustycznych, aby dokładniej oszacować zmiany tempa ekspansji w czasie. Zgromadzone dane pozwoliły na utworzenie jednej z największych map Wszechświata i pozwoliły zbadać efekty działania ciemnej energii na przestrzeni 11 mld lat (przypomnijmy, że szacowany wiek Wszechświata to 13,8 mld lat).

Co z niej wynika? To, że ciemna energia jednak nie będzie rosła stale, jak uważano, lecz że może z czasem osłabnąć. Jak jednak podaje „Nature”, należy do niego podchodzić z dużym dystansem, bo dane pochodzą z pierwszego roku obserwacji zaplanowanych na 5 lat. Niemniej, wzbudziły już zainteresowanie środowiska naukowego i pobudzają apetyty na kolejne fascynujące odkrycia.