Mózg owada (tu muszki owocowej) jest skomplikowany. Składa się ze skupisk neuronów. Mózg owada (tu muszki owocowej) jest skomplikowany. Składa się ze skupisk neuronów. Kei Ito et al.

Czy owady mają rozum?

Tytułowe pytanie intrygowało od lat Larsa Chittkę, profesora biologii z Queen Mary University of London, autora wydanej w 2022 r. książki „Umysł pszczoły” („The Mind of a Bee”). Niedawno wraz ze swym zespołem (do którego należy Amelia Kowalewska, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego) wymyślił i przeprowadził proste i pomysłowe doświadczenie, którego rezultat zdaje się wskazywać na możliwość pozytywnej odpowiedzi.

Obiektem eksperymentu były trzmiele. Badacze wytresowali 10 trzmielich „ochotników” w otwieraniu skrytki zawierającej słodki przysmak, do którego można było dostać się na dwa sposoby: popychając czerwoną wajchę zgodnie z ruchem wskazówek zegara bądź niebieską w przeciwnym kierunku. Połowa „demonstratorów” wyćwiczona została w uruchamianiu czerwonej dźwigni, a połowa niebieskiej. Demonstratorzy zostali następnie umieszczeni pojedynczo w 10 koloniach trzmieli i po kilku dniach każdy z nich nauczył swych pobratymców używać jednej z tych metod, uzyskując średnio 98,6% naśladownictwa.

Wiedza i Życie 5/2023 (1061) z dnia 01.05.2023; Chichot zza wielkiej wody; s. 3