Anna Amarowicz / pulsar
Struktura

Podkast 64. Mateusz Kostecki, Wiktor Rorot: Slow science to jest to!

Kryzys? Rozkwit? W neuronauce mamy wszystko na raz – mówią współtwórcy i współorganizatorzy School of Ideas In Neuroscience. Projekt ten daje neurologom, biologom, psychologom, fizykom i filozofom coś zupełnie wyjątkowego: czas i przestrzeń do swobodnego błądzenia.

Gdzieś na wspólnym terytorium nauk medycznych, biologii, biochemii, biofizyki, informatyki, matematyki, psychologii i socjologii leży kraina o nazwie neuronauka. Zaciąga ona metody badawcze z tych dziedzin, pożycza perspektywy, szuka możliwie spójnych teorii opisujących jedne z najbardziej złożonych obiektów we Wszechświecie: mózgi.

Przeżywa jednocześnie rozkwit i kryzys – okres niepewności, którego całkiem trafną analogią jest czas przed sformułowaniem przez Karola Darwina zrębów teorii ewolucji. Dysponuje już danymi – całymi ich oceanami – ale łaknie satysfakcjonujących unifikujących idei.

Temu m.in. służy szkoła letnia, którą Mateusz Kostecki z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN oraz Wiktor Rorot z Uniwersytetu Warszawskiego – wraz z innymi doktorantami i doktorantkami z obu tych instytucji – organizowali już drugi raz. Do przyjazdu i udziału w dalece niesformalizowanych posiedzeniach zdołali skusić znakomitych uczonych i uczone z całego świata. W warszawskim Jazdowie stworzyli przestrzeń, w której na parę dni odrzucają przypisane współczesnej Akademii pośpiech i rywalizację. Uprawiają slow science.

Ta szkoła to wydarzenie jak marzenie – chwalą zaproszeni goście. – Trochę wyczuliśmy klimat – mówią goście pulsara.

Mateusz Kostecki.Anna Amarowicz/pulsarMateusz Kostecki.

Wiktor Rorot.Anna Amarowicz/pulsarWiktor Rorot.

Cieszymy się, że słuchacie naszych podkastów. Powstają one także dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów.
Aby do nich dołączyć – i skorzystać w pełni z oferty pulsara, „Scientific American” oraz „Wiedzy i Życia” – zajrzyjcie tutaj.