Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Shutterstock
Technologia

Human Brain Project: połowiczny happy end

Co potrafi kobaltowy mózg
Technologia

Co potrafi kobaltowy mózg

Fizycy z Radboud University pracujący nad tzw. mózgiem kwantowym wykazali, że potrafią tworzyć wzorce i łączyć ze sobą sieć pojedynczych atomów tak, by naśladować autonomiczne zachowanie neuronów i synaps w mózgu. A inteligentny materiał, który się uczy, może być podstawą nowej generacji komputerów.

Wielkie przedsięwzięcie, które miało w 10 lat zrekonstruować cały ludzki mózg w postaci cyfrowej, nie osiągnęło swego ambitnego celu. Przyniosło jednak sporo ważnych odkryć.

Strona internetowa Human Brain Project, który po 10 latach kończy swoją działalność, przekonuje, że jest co świętować. Dowodzić tego mają nawet suche liczby. W tym jednym z największych przedsięwzięć naukowych finansowanych przez Unię Europejską wzięło udział ponad 500 badaczy ze 155 instytucji i 19 krajów. Prace pochłonęły 607 mln euro. Zaowocowało to ponad 2,5 tys. publikacji naukowych. A gdyby ktoś nadal nie wierzył w sukces, to powinien się wybrać na sympozjum, które ma się odbyć 12–13 września w centrum badawczym Forschungszentrum Jülich w Niemczech. Tam będzie można posłuchać o największych osiągnięcia projektu, obejrzeć wystawy i wziąć udział w warsztatach.

Magazyn „Nature”, który z okazji zakończenia projektu opublikował o nim duży tekst, wylicza jednak nie tylko jego blaski, lecz także cienie. HBP stworzono, aby w komputerze zrekonstruować cały mózg ludzki, co miało pomóc w zrozumieniu jego działania. „Prawie nikt nie wierzył w potencjał wielkich danych i możliwości użycia ich albo superkomputerów, do symulacji skomplikowanego funkcjonowania mózgu” – powiedział magazynowi Thomas Skordas z Komisji Europejskiej. Może i słusznie, bo pierwotnego celu nie udało się osiągnąć. W trakcie trwania projektu zmieniały się też jego kierownictwo i struktura. Badacze spierali się o najważniejsze cele i finansowanie poszczególnych dziedzin.

Mimo to wymierne sukcesy HBP są jak najbardziej realne. Trójwymiarowe mapy cyfrowe prawie 200 struktur ludzkiego mózgu. Rozwój implantów, które mają przywracać wzrok niewidomym. Użycie superkomputerów do modelowania pamięci i świadomości. Postęp w pracach nad terapiami chorób mózgu, takimi jak epilepsja i parkinson.

Badaczom zrzeszonym w Human Brain Project udało się też odkryć 6 nieznanych wcześniej obszarów w korze przedczołowej, które uczestniczą w procesach pamięci, mowy, uwagi i przetwarzania muzyki. Opracowali algorytmy do budowy modeli obszarów mózgu na bazie zdjęć mikroskopowych. Ich skuteczność udowodnili, odtwarzając złożony z 5 mln neuronów i 40 mld synaps region hipokampa – struktury odpowiadającej za pamięć.

Unia Europejska, która zamierza dalej finansować badania mózgu, chce w przyszłości unikać problemów, jakie pojawiły się podczas realizacji HBP. Prawdopodobnie skupi się na korzystaniu ze „spersonalizowanych modeli mózgu” w rozwijaniu nowych leków i ulepszaniu istniejących terapii chorób neurologicznych.