Co warto wiedzieć o lataniu samolotem
Pozycja dla kogoś, kto chce wiedzieć, dlaczego np. samolot startuje pod wiatr, co się stanie, gdy podczas lotu jeden z silników odmówi posłuszeństwa, gdzie najtrudniej lądować i startować, czy silniki po przyziemieniu pracują na biegu wstecznym, jak to jest z tą rzekomą pełną zarazków atmosferą w kabinie, czy maszyna może lecieć lotem ślizgowym, czy podczas lotu da się otworzyć drzwi w samolocie, która linia lotnicza jest najlepsza, a która najgorsza. Będą to zatem odpowiedzi na proste pytania zwykłych pasażerów. A udziela ich Patrick Smith, pilot z wieloletnim doświadczeniem, można zatem mieć zaufanie, że podane przez niego informacje są naprawdę rzetelne. Do tego dowiadujemy się co nieco o życiu pilotów – o naborze w tym zawodzie, szkoleniach, które musi przejść załoga, co pilotów najbardziej denerwuje, na czym właściwie polegają ich obowiązki, gdzie mają swoje bazy oraz gdzie mieszkają. Okazuje się, że niektórzy „dojeżdżają” do Nowego Jorku z Alaski, Wysp Dziewiczych czy z Francji. Problemem wśród wszystkich jest zmęczenie, w tym będące skutkiem zakłócenia rytmu dobowego, i nawet miało to przełożenie na niejeden wypadek, na szczęście pewne korzystne zmiany w lotnictwie już nastąpiły.
Osoby zafascynowane lotnictwem na pewno się tu nie zawiodą. Poczytają o liniach lotniczych, ich symbolach, dowiedzą się, na czym polega ochrona lotnisk. Znajdą też sporo informacji o katastrofach lotniczych. Całość (428 strony) bardzo przyjemnie się czyta, bo autor nie zarzuca nas jakimiś ciężkimi branżowymi detalami. Pozycja do poduszki i na drogę (w samolocie).
Patrick Smith, Pilot ci tego nie powie, przeł. Jolanta Sawicka, Muza, Warszawa 2019