Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Zdrowie

Kolorowy żel wesprze leczenie

Pojawiła się nowa metoda monitorowania dawki promieniowania, jaką otrzymuje pacjent.

Radioterapia to jedna z podstawowych metod walki z nowotworami. Szacuje się, że ponad połowa osób chorych zostaje poddana naświetlaniom. Najistotniejszą kwestią dla każdego pacjenta podczas radioterapii jest dawka promieniowania. Zbyt niska nie zabije wszystkich komórek nowotworu, z kolei zbyt duża spowoduje zniszczenie zdrowych tkanek otaczających zmianę. Naukowcy pracują więc nad monitorowaniem dawek pochłoniętych przez organizm.

Ostatnio zespół z Arizona State University wraz z naukowcami z Banner MD Anderson Cancer Center w Arizonie opracował prostą i relatywnie niedrogą metodę. Wykorzystuje się tu hydrożel zmieszany z solami złota oraz aminokwasami. Żel jest bezbarwny, ale poddany działaniu promieniowania zmienia barwę na różową. Intensywność koloru jest dobrze skorelowana z pochłoniętą dawką promieniowania gamma. Krążek hydrożelu nakłada się bezpośrednio na skórę pacjenta, a po zakończeniu naświetlania usuwa się go bezboleśnie – natężenie barwy zostaje ustalone za pomocą prostego spektrometru absorpcyjnego.

Uczeni przeprowadzili już testy hydrożelu na psach, które poddawano procedurze radioterapii. Ponieważ wyniki okazały się obiecujące, mają nadzieję, że wkrótce ruszą testy na ludziach, po czym metoda ta zostanie wprowadzona do praktyki klinicznej.

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Sygnały; s. 15