Komórki rakowe mogą tworzyć własne ścieżki chemiczne, umożliwiające im pokonywanie dużych odległości (na zdjęciu komórki raka trzustki). Komórki rakowe mogą tworzyć własne ścieżki chemiczne, umożliwiające im pokonywanie dużych odległości (na zdjęciu komórki raka trzustki). Anne Weston Science Source

Komórki w labiryncie

Komórki rakowe, podobnie jak ameby, przemieszczają się zawiłymi ścieżkami zgodnie ze strategią podobną do stosowanej w grze Pac-Man

Komórki mogą odbywać niewiarygodne podróże – niekiedy przemierzając nawet całe ciało. Nawigują dzięki chemotaksji: drogę do obszaru docelowego wyznacza im zmieniające się stężenie określonych substancji chemicznych. Ten rodzaj gradientu nie może jednak oddziaływać na dużych odległościach bez ograniczeń, więc naukowcy zastanawiali się, co prowadzi komórki podczas dłuższej podróży przez chemiczne wzgórza i doliny. Zrozumienie tego procesu może okazać się pomocne w przewidywaniu rozprzestrzeniania się nowotworu w organizmie lub wyjaśnieniu, w jaki sposób komórki docierają do właściwych miejsc w rozwijającym się zarodku.

Świat Nauki 12.2020 (300352) z dnia 01.12.2020; Skaner; s. 8