Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Kołdra chłodzi
Chińscy badacze przeprowadzili eksperyment mający na celu sprawdzenie, czy przykrycie lodowca „kołdrą” może zwolnić jego topnienie. Miejscem wybranym na to doświadczenie był lodowiec Dagu w południowo-wschodniej części prowincji Syczuan. Dagu skurczył się w ciągu ostatnich 50 lat o 70%. Położono na nim warstwę izolacji cieplnej o powierzchni 500 m2, dzięki czemu jego czoło w ciągu 2 miesięcy cofnęło się o jeden metr mniej, niż miało zwyczaj to czynić, kiedy był nagi.

Zimna kąpiel poprawia pamięć
Zajmująca się badaniem demencji profesor Giovanna Mallucci z brytyjskiego University of Cambridge odkryła w krwi ludzi uprawiających kąpiele w lodowatej wodzie białko o nazwie RBM3, znane z tego, że zapobiega uszkodzeniom mózgu niedźwiedzi odbywających sen zimowy. Twierdzi ona, że zimny szok może także pomóc ludziom w zapobieganiu degeneracji mózgu. Jeśli oczywiście nie umrą wcześniej z powodu hipotermii.

Nie ma tego złego…
Ludzie mają skłonność do doszukiwania się pożytków w katastrofalnych skądinąd wydarzeniach i obecna pandemia COVID-19 nie jest wyjątkiem. Jak wykazały badania przeprowadzone w Irlandii i Danii, w czasie lockdownu znacząco zmniejszyła się liczba narodzin wcześniaków.

Genetyczna więź
Badania prehistorycznego DNA wykazały, że w przeszłości zarówno u psa, jak i u człowieka zachodziły podobne zmiany genetyczne związane z przystosowaniem się do zmieniającej się diety.

Pustynne drzewa
Badania grupy naukowców kierowanej przez Martina Brandta z Københavns Universitet doprowadziły do zaskakującego wniosku, że na obszarze Sahary rosną miliony drzew. Dokładnie analiza 11 tys. zdjęć satelitarnych w wysokiej rozdzielczości pozwoliła doliczyć się 1,8 mld sztuk, co przekłada się średnio na jedno drzewo na hektar.

Mordercze szerszenie
W Stanach Zjednoczonych pojawiły się ogromne (rozpiętość skrzydeł do 7,6 cm) i drapieżne szerszenie azjatyckie, które atakują pszczele ule, a ich jad może być groźny dla człowieka (w Japonii powodują śmierć 30–50 osób rocznie). Pod koniec października po raz pierwszy udało się znaleźć i zlikwidować ich gniado w stanie Waszyngton. Europę szerszeń ten nawiedził już 10 lat temu, powodując m.in. wyniszczenie kolonii pszczół w części Półwyspu Iberyjskiego.

Sposób na śmierdzące stopy
Tajlandzcy badacze rozwiązali wreszcie palący (czy raczej cuchnący) problem niedomytych stóp (na ogół należących do młodych mężczyzn), wydzielających niemiłą woń. Eksperyment przeprowadzony na 138 kadetach dowiódł, że nieprzyjemny zapach może być wyeliminowany poprzez noszenie skarpetek nasyconych tlenkiem cynku, który zabija bakterie odpowiedzialne za produkcję związków siarki.

Kameleon odkryty na nowo
Jak wiadomo, kameleony są mistrzami mimikry i potrafią zmieniać barwę, upodobniając się do swego otoczenia. Dzięki temu stają się trudne do zauważenia przez polujące na nie drapieżniki oraz biologów. Jeden z gatunków zamieszkujących Madagaskar (Furcifer voeltzkowi) opanował tę zdolność w takim stopniu, że nie było go widać przez 100 lat i istniało podejrzenie, że wymarł. Niedawno jednak ekspedycja badaczy z Niemiec i Madagaskaru wytężyła wzrok i dostrzegła w lesie kilku jego przedstawicieli.

W poszukiwaniu nowego domu
Życie na Ziemi staje się coraz trudniejsze z powodu zmian klimatu oraz rosnącej wzajemnej antypatii pomiędzy licznie zamieszkującymi ją osobnikami gatunku Homo sapiens sapiens. Na szczęście nasza galaktyka obfituje w planety, wśród których część nadaje się do zamieszkania przez żywe istoty. Według najnowszych oszacowań astronomów liczba tych ostatnich sięgać może 300 mln.

Wiedza i Życie 12/2020 (1032) z dnia 01.12.2020; Sygnały; s. 6