Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Trochę smutniej
Po śmierci Roberta Provine’a (1943–2019), profesora psychologii na University of Maryland w Baltimore, badania naukowe stać się mogą nieco mniej zabawne. Provine zdobył autorytet w świecie naukowym i szeroką popularność dzięki badaniom neurologicznym dotyczącym pospolitych ludzkich zachowań, takich jak śmiech, czkawka czy ziewanie, które były wcześniej lekceważone przez naukowców.

Wakacyjne odkrycie
Grupa aktywnych pań, spędzających wakacje w Nowej Kaledonii, dokonała interesującego naukowego okrycia. Nurkując u wybrzeży jednej z zatok w pobliżu Numei, natrafiły na wielkie siedlisko jadowitych węży morskich, które – jak uważali dotychczas badacze – stanowiły w tej części Pacyfiku wielką rzadkość. Na szczęście żadna z kobiet nie została ukąszona.

Słowa i czyny
Grupa badaczy ze szwedzkiego Lunds universitet przeanalizowała na podstawie informacji zawartych w mediach społecznościowych styl życia celebrytów pod kątem ich przyczynku do emisji gazów cieplarnianych do ziemskiej atmosfery (węglowy odcisk palca). Na liście najgorszych zatruwaczy atmosfery znaleźli się m.in. Paris Hilton, Emma Watson, Jennifer Lopez, Mark Zuckerberg i Oprah Winfrey, lecz wszystkich ich pobił Bill Gates, który w czasie swych licznych podróży w 2017 r. wyemitował do atmosfery 1600 t CO2. Wielu sprawców zanieczyszczeń to obrońcy (rzekomi?) środowiska naturalnego.

Kosmiczny gigant
Międzynarodowy zespół po przeanalizowaniu danych zebranych przez obserwatorium w Atakamie ogłosił odkrycie ogromnej niewidocznej (zasłoniętej przez gigantyczne chmury gazu) galaktyki odległej od Ziemi o 12,5 mld lat świetlnych. Liczba tworzących ją gwiazd jest podobna do liczby gwiazd w naszej Galaktyce, ale nowe gwiazdy powstają w niej 100 razy szybciej. Mówiąc ściśle, tworzyły się 12,5 mld lat temu, bo tyle wysłanemu przez nie światłu zabrało dotarcie do Atakamy.

Archeologiczne nosy
Badacze poszukujący w Chorwacji grobowców sprzed 3 tys. lat skorzystali z pomocy psów, które okazały się zdolne do wywęszenia szczątków nawet po upływie tak długiego czasu.

Ekologiczna optymistka
Kanadyjsko-irlandzko-angielska botaniczka Diana Beresford-Kroeger, autorka dokumentalnego serialu „The Truth About Trees” (Prawda o drzewach), twierdzi, że ekologiczną równowagę na naszej planecie można by uratować, gdybyśmy posadzili 48 mld nowych drzew. Pod warunkiem, oczywiście, że wszystkie się przyjmą. Cel taki wydaje się możliwy do osiągnięcia, bo każdy mieszkaniec Ziemi miałby pod swą opieką zaledwie ok. 8 drzewek.

Wszyscy pochodzimy z Namibii?
Australijska uczona Vanessa Hayes z Garvan Institute of Medical Research ogłosiła wyniki swych badań genetycznych, dowodzące, że nowoczesny człowiek (Homo sapiens sapiens) pojawił się na Ziemi ok. 200 tys. lat temu na terenie południowej Afryki, na południe od rzeki Zambezi. Dziś ten pustynny obszar podzielony jest między Namibię, Botswanę i Zimbabwe. W dawnych czasach znajdowało się tam ogromne jezioro otoczone bujną roślinnością.

Co to za melodia?
Badacze z londyńskiego University College postanowili sprawdzić, ile czasu potrzebuje ludzki mózg do rozpoznania znanej sobie melodii. Używając nagrań rozmaitych przebojów i obserwując jednocześnie sygnały elektryczne pojawiające się w mózgu, doszli do zadziwiającego wniosku, że wystarczy mu do tego 100–300 ms.

Nie oddychaj nocą
Klimat tropikalny sprzyja rozwojowi mikroorganizmów. Uczeni z Politechniki Nanyang w Singapurze przeprowadzili testy szacujące liczbę drobnoustrojów, jakie miejscowi ludzie wdychają w ciągu jednego wciągnięcia powietrza. Okazało się, że do płuc dostaje im się ok. miliona drobnych stworzeń, reprezentujących jakieś 1000 gatunków i odmian. Co ciekawe, „stężenie” mikroorganizmów w powietrzu może być nocą nawet 100-krotnie wyższe niż w ciągu dnia.

Wiedza i Życie 12/2019 (1020) z dnia 01.12.2019; Sygnały; s. 12