Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Kosmiczny kanibalizm
Jak donieśli hiszpańska astronom Carme Gallart i jej współpracownicy z Universidad de la Laguna na Wyspach Kanaryjskich, nasza Galaktyka wchłonęła przed 10 mld lat sąsiednią miniaturową galaktykę nazwaną Gaia--Enceladus. W porównaniu z Drogą Mleczną, liczącą ok. 100 mld gwiazd, ofiara kanibalizmu była karzełkiem. Jak twierdzą naukowcy, pozostałości wchłoniętej galaktyki po pewnym czasie uformowały halo obecnej Drogi Mlecznej.

Uzdrawiające zarażenie
Kilka firm farmaceutycznych podjęło próby kliniczne mające przetestować bakteriobójczą skuteczność wybranych i genetycznie zmodyfikowanych bakterii, takich jak E. coli (bytujące w naszych jelitach) czy Lactococcus lactis (używane na co dzień do produkcji serów). Idea, by uzbroić nieszkodliwe mikroorganizmy do wojny przeciwko swym groźnym dla ludzi kolegom, pojawiła się już w latach 90., ale dopiero dziś koncepcja ta jest bliska realizacji. Istnieje nadzieja, że da się też wytresować bakterie do walki z nowotworami.

Przegrzani mężczyźni
Jak donosi wydawany w Durbanie dziennik „Daily News”, badacze z RPA (m.in. z Witt University i University of Pretoria) ostrzegają, że ocieplenie klimatu nie tylko podnosi poziom oceanu, ale również poziom męskiej agresji. Twierdzą oni, że panowie są wrażliwsi na wysokie temperatury niż panie, a nadmierne ogrzanie ich organizmów naraża kobiety na zwiększoną agresję fizyczną i seksualną.

Płacz terapeutyczny
Australijsko-holenderski czteroosobowy zespół badaczy przeprowadził eksperyment na grupie 197 kobiet ochotniczek, by sprawdzić, jakie fizjologiczne zmiany powoduje w ludzkim organizmie płacz. Wyniki nie były szczególnie zaskakujące – okazało się, że płacz obniża częstość oddechów, a także pomaga kontrolować szybkość bicia serca, która maleje bezpośrednio przed wybuchem płaczu. W sumie wylew łez pomaga rozładować szkodliwe dla zdrowia napięcie emocjonalne. Może dlatego mężczyźni żyją krócej…

Ptasie jaja się porozumiewają
Badacze z hiszpańskiego Universidade de Vigo przeprowadzili badania na 90 jajach mew żółtonogich z wyspy Salvora i dowiedli, że embriony tych ptaków zdolne są do przekazywania sobie informacji jeszcze przed wykluciem. Po cichu wybierali oni z gniazd po jednym jaju, które poddawali stresowi – warunki doświadczenia sugerowały atak drapieżnika. Następnie wkładali „wystraszone” jaja z powrotem do gniazd. Okazało się, że poprzez wibracje przekazywały one ostrzeżenie swemu rodzeństwu, wywołując u innych embrionów zmiany fizjologiczne i behawioralne charakterystyczne dla reakcji na zagrożenie napaścią.

Nowa dieta
Niektórzy czytelnicy mogą być zainteresowani nowym sposobem odchudzania, rekomendowanym przez badaczy z University of Alabama. Ta prosta metoda zmniejszenia apetytu i przyspieszenia spalania tłuszczu polega na tym, że po śniadaniu, zjedzonym o ósmej rano, przez 6 godzin się pości, a następnie zjada główny posiłek o czternastej i nic nie je do następnego poranka.

Wakacje na księżycu
Zdaniem dobrze poinformowanych specjalistów od podróży kosmicznych możliwość spędzenia wakacji na Księżycu stanie się realna za jakieś 50 lat.

Świecące rekiny
Badacze z Tulane University donoszą o odkryciu w Zatoce Meksykańskiej nowego gatunku rekina. „Amerykański rekin kieszonkowy”, jak go nazwano, ma 14 cm długości i zamiast uganiać się za zdobyczą, czeka na nadpływający posiłek, wabiąc go za pomocą bioluminescencji.

Małpa pamięta
Grupa naukowców z Max-Planck- -Institut für evolutionäre Anthropologie w Lipsku przeprowadziła kolejne badania porównujące sprawność umysłową ludzi i szympansów. Już wcześniej ustalono, że szympansy równie dobrze jak ludzie pamiętają wydarzenia z dalszej przeszłości. Tym razem badano krótkoterminową pamięć roboczą. Okazało się, że pod tym względem szympansy dorównują ludzkim dzieciom.

Wiedza i Życie 10/2019 (1018) z dnia 01.10.2019; Sygnały; s. 12